Što je mentalna aritmetika?

Pojam „mentalna aritmetika“ postao je popularan u Hrvatskoj posljednjih nekoliko godina. Mnogi roditelji, koji se brinu o razvoju svog djeteta, često se susreću s ovim terminom na internetu. Što je to? Koju korist donosi njeno učenje? Od koje dobi se može započeti s lekcijama? Odgovore na ova pitanja pronaći ćete u našem članku.

Mentalna aritmetika je jedinstveni način skladnog razvoja intelektualnih i kreativnih sposobnosti djece. Ovladavanje metodom, dijete stječe sposobnost rješavanja složenih aritmetičkih zadataka za nekoliko sekundi i lako pamti informacije. Na prvi pogled može se činiti da je glavni rezultat nastave sposobnost djeteta da brzo zbraja i oduzima brojeve. Međutim, to nije slučaj. Brzi račun u mislima – samo je vrh ledenog brijega, ugodan dodatak.

U stvari, sustavna praksa mentalne aritmetike donosi mnogo važnijih „bonusa“. To uključuje povećanje brzine obrade informacija, razvoj koncentracije pažnje, pamćenja, mašte, prostornog i logičkog razmišljanja, pa čak i kreativnosti. Također, tijekom treninga kod polaznika značajno se poboljšava govor, usavršava spretnost i fina motorika ruku. Ovladavanje metodom, dijete počinje brže i lakše rješavati intelektualne i kreativne zadatke.

Sve to se događa zahvaljujući činjenici da su oba hemisfera mozga uključena u proces učenja. Njihova simultana aktivacija dovodi do skladne i sinkronizirane „suradnje“ te stvaranja novih neuronskih veza koje pomažu mladom daru u razvoju mnogih sposobnosti, vještina i znanja.

Što je suština mentalne aritmetike?

Osnova metode leži u učenju brzog usmenog računa. U početnim fazama učenik provodi izračune na abakusu – specijalnom alatu sličnom računalima, koji omogućuje zbrajanje i oduzimanje brojeva prema posebnom sustavu. Nakon nekog vremena, kada dijete potpuno ovlada aritmetikom na abakusu, matematičke operacije se ne izvode fizički, već mentalno, u mislima. Odatle, usput, i naziv „mentalna aritmetika“.

Jedinstvenost ovog pristupa leži, prije svega, u njegovom interdisciplinarnom pristupu. Uključuje metode psihologije, neurolingvistike, senzomotorike i neurofiziologije. Ova kombinacija omogućuje sveobuhvatan razvoj kognitivnih sposobnosti djeteta.

Malo povijesti

Može se činiti da je učenje mentalne aritmetike relativno novo područje, međutim, ono vuče svoje korijene još iz drevne Kine. Povjesničari tvrde da je prije više od pet tisuća godina upravo u ovoj zemlji izumljen abakus. S njegovim pojavom povezuje se razvoj sustava mentalnog računanja. Nakon što je ova metoda računanja postala popularna u „Zemlji sredine“, brzo se proširila i u druge zemlje: počela se koristiti u Indiji, Rimu i drevnoj Grčkoj.

Moderni kalkulator je „unuk“ abakusa

U modernom obliku znanost o mentalnom računanju pojavila se početkom 90-ih godina 20. stoljeća u Aziji i odmah je stekla popularnost. Danas se predaje u više od desetaka tisuća obrazovnih centara širom svijeta, a u Kini, Japanu i Južnoj Koreji je uključena u školski kurikulum. U našoj zemlji ovo područje pojavilo se relativno nedavno, ali već je doživjelo vrhunac popularnosti.

Što je razlog uspjeha?

Učenje mentalne aritmetike rješava niz problema koje je teško prevladati drugim programima razvoja. Koji su to problemi?

  • Nepokretnost
  • Niska koncentracija pažnje
  • Loše pamćenje
  • Niska uspješnost
  • Nesposobnostanaliziranja informacija

Sustavna praksa donosi niz važnih prednosti:

  • Dijete lakše svladava školski program
  • Tijekom nastave povećava se razina ne samo IQ-a, već i EQ-a (emocionalna inteligencija)
  • Stimulira se intelektualna i kognitivna aktivnost: djetetu postaje zanimljivo učiti
  • Učenik postaje sposoban primijeniti stečeno znanje i vještine u drugim područjima
  • Povećava se samopouzdanje

Razvoj svih ovih čimbenika moguć je zahvaljujući posebnom sustavu nastave. Nabrojimo glavne sastavnice.

  • Oblik prezentacije: Za razliku od školskih predavanja, učenje mentalne aritmetike odvija se uz aktivnu interakciju učenika s nastavnikom, bez dosadnih predavanja i besmislenog „pamćenja napamet“. Dijete sa zadovoljstvom i interesom izvršava zadatke.
  • Interaktivnost: Na nastavi se koriste posebne animirane zadatke, igre i multimedijski materijali. Tako se tijekom lekcije aktiviraju svi kanali percepcije informacija, a učenik lako usvaja novi materijal.
  • Sveobuhvatan razvoj: Kao što je već spomenuto, sposobnost brzog računanja samo je ugodan dodatak nastavi. Glavni rezultat – trening mozga i proširenje njegovih mogućnosti.

Kako funkcionira učenje mentalne aritmetike?

Detaljnije ćemo se osvrnuti na glavni princip nastave. Kao što je poznato, naš mozak ima dvije hemisfere, svaka odgovorna za određene funkcije. Lijeva je više povezana s logikom, dok je desna povezana s kreativnošću. Školski program obično je usmjeren na razvoj lijeve hemisfere. To dovodi do toga da određeni dijelovi mozga jednostavno ne funkcioniraju. Na lekcijama mentalne aritmetike aktiviraju se obje hemisfere. To se događa jer tijekom rada s abakusom učenik koristi obje ruke: desna „aktivira“ lijevu hemisferu i obrnuto. Ovaj način učenja dobro razvija i jača međuhemisferske veze, što pomaže brzo usvajanje programa. U drugoj fazi, rad se odvija ne s pravim, već s imaginarim abakusom: dijete zamišlja račune i provodi potrebne operacije već u glavi.

Kada početi učiti mentalnu aritmetiku?

Optimalna dob za početak nastave je od 4 do 12 godina. U tom razdoblju dječja psiha je najosjetljivija na usvajanje novih vještina. Nakon 12-14 godina proces učenja traje dulje jer se smanjuje sposobnost mozga za usvajanje novih vještina. Međutim, moguće je započeti u bilo kojoj dobi. Trenutno postoje tečajevi za odrasle i čak starije osobe. Prema znanstvenim istraživanjima, takva obuka mozga je odlična prevencija široko rasprostranjenih bolesti povezanih s pogoršanjem pamćenja, poput Alzheimerove bolesti, multiple skleroze i Parkinsonove bolesti.

Koliko je potrebno učiti da savladamo principe mentalne aritmetike?

Rezultati svakog pojedinog učenika izravno ovise o trajanju nastave: što duže dijete uči mentalnu aritmetiku, dublje usvaja njezine principe. Prvih značajnih uspjeha učenici postižu već nakon dva do tri mjeseca nastave. Za potpuno usvajanje tehnike potrebno je oko dvije godine stalnih treninga. Tijekom prve godine usvajaju se najjednostavniji zadaci: zbrajanje i oduzimanje brojeva. Druga godina posvećena je učenju dijeljenja i množenja. Vještine koje se razvijaju u ovom vremenskom razdoblju postaju stabilne i očuvane tijekom cijelog života. Također, kvalifikacija učitelja igra važnu ulogu u brzini i kvaliteti rezultata. Video o tome kako nastava prolazi u našim centrima možete pogledati ovdje.

Koje su koristi učenja mentalne aritmetike? 

Vještine stečene kod mladih računovođa tijekom nastave pomažu im ne samo u učenju, već i u svakodnevnom životu. Na primjer, dijete postaje sposobno gledati svaku situaciju šire i generirati mnoge varijante njezine realizacije. Kognitivni razvoj omogućuje mu pronalaženje neobičnih rješenja problema. Ogroman bonus učenja mentalne aritmetike je i to što hemisfere mozga počinju koristiti dodatne resurse koji prije nisu bili angažirani. To omogućuje učenicima da brže postignu rezultate u učenju stranih jezika, sportu, umjetnosti i glazbi.

Usput, naša tvrtka organizira godišnja natjecanja u mentalnoj aritmetici među svojim učenicima. Sudjelovanje u takvim natjecanjima razvija kod djece odlučnost i volju za pobjedom, kao i sposobnost ponašanja u stresnim situacijama. Razina pripreme naših učenika je toliko visoka da omogućuje postizanje izvrsnih rezultata i na međunarodnoj razini. Takvi visoki uspjesi u ranoj dobi formiraju dobar temelj za uspjeh u budućem odraslom životu.

Na kraju..

U svakom od nas od djetinjstva je ukorijenjen ogroman potencijal i mnoge sposobnosti. Ako ih ne razvijamo, ostat će neiskorištene, a osoba će proći cijeli život ni ne sumnjajući u njih. Mentalna aritmetika pruža priliku da se od najranije dobi otkriju unutarnji resursi i potpuno razviju. Poklonite svom djetetu mogućnost da potpuno realizira svoje sposobnosti.

Upišite svoje dijete na SmartyKids tečaj mentalne aritmetike ovdje.