Mnogi roditelji primjećuju da se djeca znatno razlikuju od njih u njihovoj dobi. Brzo se snalaze s novom tehnologijom, puno vremena provode na internetu i koriste pametne telefone i tablete. Istovremeno, učitelji u školama upozoravaju na nekoliko problema:
- Djeca ne mogu dugo fokusirati i pažnju na jednu zadatak.
- Pojavljuje se pogoršanje usvajanja točnih znanosti.
- Tijekom nastave djeca bro gube koncentracijui teško je zainteresirati ih za predmet.
Ova obilježja mišljenja rezultat su načina života i ogromnog informacijskog toka s kojim se suočavaju ljudi. Koje su opasnosti takvog stanja? Prije svega, značajno smanjenje uspješnosti. Matematički predmeti posebno pate već od prvih razreda. Za matematiku je potrebno dugo razumijevanje i koncentracija, što je teško za djecu, zbog čega cijeli obrazovni temelj može biti ugrožen.
Obuka mentalne aritmetike
Važno je razumjeti da bez matematike postaje gotovo nemoguće proučavati fiziku, kemiju, geometriju i trigonometriju. U budućnosti to može zatvoriti put mnogim traženim i dobro plaćenim profesijama.
Za mnoge roditelje rješenje postaje upis na satove mentalne aritmetike. Ovo može značajno poboljšati uspješnost i pomoći djetetu da se brže prilagodi nastavi matematike.
Pogledajmo što je mentalna aritmetika za djecu, što ona donosi, kako se može opisati jednostavnim jezikom. Također ćemo razmotriti povijest fenomena i razbiti nekoliko uobičajenih mitova o ovom predmetu.
Kako je nastala mentalna aritmetika
Povijest mentalne aritmetike uključuje više od 5 tisuća godina aktivnog razvoja. Prvi treninzi provodili su se u različitim zemljama – u Rimu, Indiji i Grčkoj.
Znanstvenici su brzo shvatili da je svakoj osobi važno umijeće brzog osnovnog računanja u svakodnevnom životu. Stoga su djecu učili računati pomoću posebnih abakusa.
U svom sadašnjem obliku, mentalna aritmetika se formirala tek 1993. godine. Od tog vremena došlo je do eksplozivnog rasta fenomena i njegovog aktivnog širenja u mnogim zemljama svijeta. Danas se nastava održava širom planeta. Istraživači tvrde da najmanje 50 država značajno ulaže u ovo područje. Kina i Japan već su uključili predmet u školski kurikulum jer su na vlastitom iskustvu uvidjeli njegovu učinkovitost i pozitivan utjecaj na učenike.
Što je mentalna aritmetika jednostavnim riječima
Mentalna aritmetika je metoda razvoja intelekta koja se temelji na korištenju abakusa ili sorobana – specijalnih računala koji pomažu bržem izvođenju matematičkih izračuna u umu. Program obuke sastavljen je tako da kombinira nekoliko aktivnosti:
- Računanje u umu.
- Korištenje mehaničkih računala.
- Vježbe logičkog razmišljanja.
Također se razvija i testira sposobnost dugotrajnog fokusiranja na određeni zadatak. Kada je program pravilno sastavljen, a nastavu vodi stručnjak s velikim iskustvom, primjećuju se izraženi pozitivni rezultati – od poboljšanja uspješnosti do razvoja sklonosti ka kreativnim aktivnostima. Istraživanja pokazuju da je najbolje vrijeme za nastavu mentalne aritmetike dob od 4 do 16 godina. Zbog bioloških značajki organizma, u tom razdoblju učinkovitost usvajanja informacija je najviša. No, nastava donosi značajne pozitivne rezultate i za starije uzraste.
Osobitosti nastave
Nakon što smo opisali što je mentalna aritmetika jednostavnim riječima, detaljnije ćemo razmotriti glavne osobitosti procesa učenja i pristupe koji se koriste. Osnova predmeta leži u dvije glavne metode:
- Korištenje specijalnih računa-abakusa. Sve metode koje se primjenjuju usmjerene su na razvoj fine motorike, kao i na stimuliranje formiranja veza između dvaju hemisfera mozga. Korištenje abakusa pomaže ubrzati razmišljanje, čini dijete usredotočenijim i pažljivijim. Nakon završetka tečaja, bit će mu puno lakše koncentrirati se na trenutne zadatke.
- Mentalno računanje. Ovo je poznato mnogima računanje u mislima. Ova metoda najbolje se pokazuje u kombinaciji s paralelnim radom s abakusom, jer pristup pomaže u savladavanju obrnuti izračuna i dodatno poboljšava rezultate. Za postizanje cilja koriste se vizualizirane mentalne karte, kao i operacije s kuglicama bez korištenja posebnih brojeva.
Kada nastavu provode profesionalci, rezultati postaju vidljivi vrlo brzo. Tijekom nastave formiraju se nove neuronske veze, dijete počinje bolje napredovati u školi, usvaja i vrlo složene zadatke koji zahtijevaju stalnu koncentraciju.
Glavne korisne osobine mentalne aritmetike
Unatoč tome što se sam proces učenja može činiti jednostavnim, donosi stvarne i vidljive rezultate. Nabrojimo samo najvažnije i najočiglednije od njih:
- Izraženi razvoj sposobnosti za kreativnost:Mnogi znanstvenici i pedagozi slažu se da školski predmeti u svojoj osnovi razvijaju lijevu hemisferu mozga, dok desna ostaje bez opterećenja, što nije dovoljno za stvaranje harmonične ličnosti. Kada se počnu provoditi nastave iz mentalne aritmetike, uključuju se obje hemisfere. Štoviše, počinju raditi u sinergiji – što je najvažniji zahtjev za razvoj sposobnosti rada u režimu višezadaćnosti. To daje značajan poticaj razvoju intelekta.
- Poboljšanje razumijevanja matematike:Razumijevanje brojeva s mentalnom aritmetikom postaje znatno lakše. Jedna od važnih značajki nastave je prelazak s dosadnog učenja napamet na gamifikaciju i rad s logikom. Važno je da osoba počne razumijevati matematiku kao nešto pristupačno, a ne kao nešto izvan njegovog razumijevanja.
- Povećanje koncentracije pažnje:To je ono što mnogoj djeci nedostaje u svijetu ispunjenom ogromnim informacijskim tokom. Mentalni račun prisiljava stalno se koncentrirati i postupno razvija naviku toga. Bez sposobnosti fokusiranja ne može se postići uspjeh ni pri korištenju abakusa. Veliki doprinos dolazi i iz različitih vježbi s korištenjem flash kartica i drugih alata.
- Razvoj vizualno-prostornog mišljenja:Program nastave mentalnog računanja temelji se na korištenju, kako umnih izračuna, tako i općih pravila i brojnih slika. Korištenje abakusa olakšava proces i čini ga zanimljivim za dijete. Istovremeno se aktivno poboljšava sposobnost prostornog mišljenja. U budućnosti će sposobnost modeliranja različitih parametara u mislima biti od velike pomoći za suočavanje s geometrijom, crtanjima i čak diktatima. Dijete dobiva samopouzdanje, a razina stresa se smanjuje.
- Trening memorije:Još jedan pozitivan rezultat je aktivni trening memorije. Razvija se ne samo kratkotrajna, već i dugotrajna memorija, a proces vizualnog pamćenja značajno se poboljšava. Ovo daje djetetu više prednosti kako u školskim aktivnostima, tako i u životu.
- Razvoj sposobnosti brze orijentacije:Mnogi ljudi u životopisima navode svoju otpornost i sposobnost rada u režimu višezadaćnosti. No malo njih zaista posjeduje tu sposobnost. Umijeće obavljanja više zadataka istovremeno bez gubitka kvalitete ključ je uspjeha. Djetetu će biti lakše orijentirati se i realizirati svoj skriveni potencijal. Također se smanjuje razina stresa koja često uzrokuje probleme s uspješnošću.
- Poticanje interesa za učenje:Za mnoga djeca škola postaje pravo opterećenje jer od djetinjstva navikavaju gledati na nju kao na nešto dosadno, uvijek povezano s učenjem napamet i ponavljanjem istih cikličnih radnji. Međutim, dodatna priprema na satovima mentalne aritmetike značajno mijenja situaciju. Dijete počinje razumijevati da obrazovanje zaista može biti zanimljivo ako je pravilno strukturirano. Također, mnogi sami prepoznaju metode kojima se nastava može učiniti zanimljivijom i sadržajnijom.
Formiranje skupa nematematičkih vještina
Mentalnu aritmetiku nije ispravno razmatrati isključivo kao proces treninga matematike. U stvarnosti, razvija se cijeli niz drugih sposobnosti:
- Koncentracija pažnje.
- Višezadaćnost.
- Usmjerenost na rezultat.
- Sposobnost uspješnog dovršavanja započetog.
Dijete dobiva samopouzdanje i smanjuje razinu stresa. Također je važno napomenuti da sposobnost korištenja obje hemisfere mozga značajno pomaže u stvaranju harmonično razvijene ličnosti. Nastava odgovara i „tehničarima“ i „humanitarcima“. Svako dijete će iz procesa učenja izvući nešto važno i korisno.
Prednosti mentalne aritmetike
Važno je razumjeti da su sve prednosti mentalne aritmetike dokazane u praksi i stvarne. Upravo one čine da ljudi iz cijelog svijeta pokazuju interes za ovo područje. Među važnim prednostima pristupa su:
- Trening fleksibilnosti razmišljanja i memorije.
- Značajno poboljšanje zadržavanja pažnje.
- Formiranje slikovnog mišljenja.
- Povećanje koncentracije, organiziranosti i ustrajnosti.
- Otkrivanje talenata djeteta.
- Smanjenje stresa u školi.
- Trening obje hemisfere mozga.
- Razvoj interesa za učenje i stjecanje novih znanja.
Također je važno da dijete stječe vjeru u sebe. Shvaća da je dovoljno uložiti trud kako bi postiglo stvarne i vidljive rezultate.
Postoje li negativne strane procesa?
Mnogo njih je povezano s niskim razinama pripreme pedagoga ili korištenjem neodgovarajućih metoda nastave. Vrlo je važno da nastava bude provedena prema programima koji su dobro testirani i već pokazali najbolje rezultate. Pedagozi trebaju proći obuku specifično u mentalnoj aritmetici i imati dobro razumijevanje nijansi predmeta.
Popularni mitovi i zablude
Već smo odgovorili na pitanje što je mentalna aritmetika. Sada ostaje razmotriti uobičajene zablude koje su iz nekog razloga postale ukorijenjene. Među njima su:
- Djeca će se dosađivati s školskim programom. Priprema je konstruirana tako da i tijekom običnih satova matematike učenik uvijek može pronaći zanimljivost.
- Sve navedeno može se naučiti kod kuće. Bez pravih metoda poučavanja i specijalnih materijala proces učenja bit će mnogo složeniji. Postizanje rezultata zahtijevat će znatno više vremena.
- Obuka ponavlja školski program. U stvarnosti, mnoge metode se u njemu ne koriste. Osim toga, stjecanje znanja usmjereno je samo na razvoj jedne hemisfere mozga – za pravilni razvoj ličnosti to je nedovoljno.
Prijavite se za besplatni ogledni sat i uvjerite da je mentalna aritmetika pravi izbor za razvijanje vještina vaših mališana.