Što menta aritmetika donosi djeci?
Mentalna aritmetika je metoda učenja računanja koja se temelji na korištenju posebnih računskih alata, kao što su abakusi (soroban, suanpan). Danas se mentalna aritmetika ne koristi samo za računanje, već i kao program za harmoničan razvoj djece i njihovih intelektualnih sposobnosti.
Jedna od ključnih sposobnosti koju bi današnja djeca trebala posjedovati je upravljanje kognitivnim (spoznajnim) procesima. Mentalna aritmetika može im u tome pomoći.
Dokazano je da redovita praksa mentalne aritmetike povećava aktivnost mozga, razvijajući spoznajne procese kao što su pažnja, memorija, mišljenje i mašta. To pomaže djeci u učenju, pomaže im da bolje polažu ispite i posljedično, povećava šanse za upis na željene fakultete.
Koji su koraci u učenju?
Program nastave temelji se na stupnjevima intelektualnog i psihološkog razvoja djeteta, uzimajući u obzir dominantnu vrstu aktivnosti – igru, koja se koristi kao osnovna metoda rada s djecom. Nastava koja je strukturirana na ovaj način u potpunosti otkriva intelektualni i kreativni potencijal djeteta.
Sadržaj i obujam materijala na svakom stupnju obuke usklađeni su s normama za dobne skupine. Tijekom nastave koriste se dodatni materijali za razvijanje vještina brzog računanja, kao i za poboljšanje pažnje, memorije, mišljenja i mašte.
Na početku, dijete se upoznaje s abakusom, uči kako dodavati i oduzimati pomoću njega. Rad s kuglicama razvija finu motoriku i poboljšava koncentraciju pažnje. Kada dijete pređe s abakusa na mentalno računanje, koristi maštu za predstavljanje izračuna. Svaka lekcija koristi specijalne flash kartice koje pomažu djetetu da lakše poveže položaj kuglica s odgovarajućim brojem.
Poces računanja na abakusu
Svako dijete može savladati računanje na abakusu, a nakon toga i mentalno računanje. Ključni aspekt obuke je trajanje i redovitost nastave. Što dulje dijete uči mentalnu aritmetiku, dublje se u memoriji učvrste osnovne i princip računanja. Ako se nastava obustavi u početnoj fazi, obično se ne zadržavaju nikakve vještine. Minimalno preporučeno trajanje nastave je 1-2 godine kako bi se stečena znanja učvrstila i ne bi zaboravila.
Kvalitetno poučavanje mentalne aritmetike ključno je za uspješno usvajanje programa. Ako nastavnik nema profesionalno znanje i vještine, takvo poučavanje neće pomoći djetetu da postigne željene rezultate. Kvalitete koje treba tražiti kod nastavnika uključuju osobne kvalitete, ljubav, interes i pažnju prema učenicima, te stalni razvoj u ovom području – proučavanje novih metoda i tehnika poučavanja mentalne aritmetike.
Koja je optimalna dob za početak obuke?
Smatra se da djeca koja ranije započnu učenje mentalne aritmetike brže usvajaju metodologiju. Međutim, to nije uvijek slučaj. Mentalna aritmetika nije poput stranog jezika koji se uči kroz igre, dijaloge i interakciju. U mentalnoj aritmetici, obuka počinje radom s abakusom, pokretima prstima i premještanjem kuglica. Dijete treba biti spremno za takvu aktivnost.
Također, djeca imaju poteškoća u povezivanju broja s brojem objekata koji odgovaraju tom broju. Mlađa djeca možda to ne razumiju, što može negativno utjecati na učenje.
Optimalna dob za početak nastave mentalne aritmetike je 6-10 godina. U ovom razdoblju mozak je najplastičniji i najbolje upija informacije. Također, u ovoj dobi dijete dostiže osobnu zrelost, već ide u školu i upoznato je s pravilima ponašanja na nastavi. Statistika pokazuje da djeca ove dobi brže postižu pozitivne rezultate u mentalnoj aritmetici. Za djecu od 4-5 godina koja žele započeti s mentalnom aritmetikom koriste se metode koje uzimaju u obzir njihove razvojne i psihofizičke osobitosti.
Prednosti mentalne aritmetike
Nastava mentalne aritmetike pozitivno utječe na aktivnost mozga, poboljšava pamćenje, pažnju, mišljenje i maštu, te povećava brzinu obrade informacija. Poboljšanje spoznajnih procesa pomaže u usvajanju školskih predmeta, polaganju ispita, što povećava samopouzdanje, konkurentnost i šanse za bolje uspjehe u obrazovnim aspektu života.
Računske operacije koje se uče
Prvo, nastava mentalne aritmetike razvija vještine računanja. Tijekom nastave djeca usvajaju četiri osnovne aritmetičke operacije: zbrajanje, oduzimanje, množenje i dijeljenje. Strah od matematike koji imaju školarci smanjuje se jer je sama aritmetika (zbrajanje, oduzimanje, množenje i dijeljenje) temelj matematike.
Razvoj pažnje, pamćenja i mišljenja
Pored usvajanja računanja, mentalna aritmetika razvija pamćenje, pažnju i razmišljanje. Dijete, fokusirajući se na proces učenja, vježba pažnju i vizualnu memoriju. Naučivši se koncentrirati na specifične zadatke, dijete će moći fokusirati se i na druge aktivnosti. Dijete postaje pametnije i sigurnije u sebe.
Stalno rješavanje zadataka i pamćenje formula razvija kratkoročnu i dugoročnu memoriju, a rad s flash karticama (specijalne kartice korištene u metodi) poboljšava fotografsku memoriju. S povećanjem složenosti zadataka i broja zbrojeva razvija se raspodjela pažnje.
Razvoj fine motorike
Rad s kuglicama abakusa poboljšava finu motoriku, što pozitivno utječe na razvoj djeteta, uključujući intelektualni razvoj, jer je dokazano da stimulacija živčanih završetaka na vrhovima prstiju aktivira moždanu aktivnost.
Računanje na abakusu zahtijeva rad s obje ruke, aktivirajući oba hemisfere mozga. Aktivacija desne (odgovorne za slikovno mišljenje) i lijeve (odgovorne za logičko mišljenje) hemisfere mozga poboljšava formiranje neuronskih veza između njih. Time se poboljšava pamćenje, pažnja, stvaraju se inovativne ideje i samopouzdanje. Dakle, nastava mentalne aritmetike doprinosi sveobuhvatnom i harmoničnom razvoju djeteta.
Harmoničan razvoj oba hemisfere mozga
Računanje na abakusu aktivira obje ruke, što aktivira obje hemisfere mozga. Aktivacija desne hemisfere (za slikovno mišljenje) i lijeve hemisfere (za logičko mišljenje) utječe na formiranje neuronskih veza između njih, poboljšavajući pamćenje, pažnju, stvaranje inovativnih ideja i samopouzdanje.
Tako nastava mentalne aritmetike doprinosi sveobuhvatnom harmoničnom razvoju djeteta.